Poniżej nasza oferta zajęć dla rodziców.
Klikając w tytuł wyświetlisz szczegóły zajęć.
Dojrzałość szkolna (wykład)
Prowadzący: mgr Iwona Połeć – pedagog
Adresaci: rodzice dzieci 5-6 letnich
Czas trwania: 1 godzina zegarowa
Miejsce realizacji: przedszkole lub szkoła
Cele:
- poszerzenie wiedzy na temat dojrzałości dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej,
- uświadomienie roli rodziców w stymulowaniu rozwoju dziecka.
Zakres treściowy:
- dojrzałość szkolna – co się na nią składa,
- umiejętności, których warto nauczyć dziecko przed pójściem do szkoły,
- rola rodziców w poszerzaniu wiedzy i umiejętności dziecka.
Warunki współpracy:
- pomoce: laptop i projektor.
Kluczowe umiejętności warunkujące sukces edukacyjny dzieci (wykład)
Zajęcia nie będą realizowane w roku szkolnym 2023/24
Prowadzący: mgr Iwona Połeć – pedagog
Adresaci: rodzice dzieci 5-6 letnich
Czas trwania: 1 godzina zegarowa
Miejsce realizacji: przedszkole, szkoła
Cele:
- poszerzenie wiedzy na temat zabaw dydaktycznych i warunków stymulujących rozwój dziecka.
Zakres treściowy:
- gry i zabawy stymulujące rozwój dziecka i warunkujące uzyskanie sukcesu edukacyjnego,
- ważne zasady pracy stymulującej i korygującej rozwój dziecka.
Warunki współpracy:
- pomoce: laptop, projektor.
Małe dzieco źle mówi (wykład)
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – logopeda
Adresaci: rodzice, nauczyciele przedszkoli, specjaliści
Czas trwania: 1-2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: przedszkole, szkoła
Cele i zakres treściowy:
- omówienie prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy,
- diagnoza różnicowa najważniejszych zaburzeń mowy,
- kierunki postępowania terapeutycznego.
Warunki współpracy:
- pomoce: laptop, rzutnik.
Jak wspomagać rozwój mowy dziecka (zajęcia warsztatowe)
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – logopeda
Adresaci: rodzice, nauczyciele
Czas trwania: 4-6 godzin zegarowych
Miejsce realizacji: przedszkole, szkoła
Cele i zakres treściowy:
- część teoretyczna: najważniejsze zalecenia dotyczące wczesnej profilaktyki; wskazówki dla nauczycieli/rodziców, jak mogą pomóc dziecku z zaburzeniami mowy; prawidłowy rozwój mowy dzieci i jej zakłócenia; poprawne a wadliwe funkcjonowanie narządów artykulacyjnych,
- część warsztatowa: analiza prawidłowego układu narządów przy artykulacji wybranych głosek; praktyczne ćwiczenia: oddechowe, usprawniające narządy artykulacyjne (język, wargi, podniebienie miękkie), rozwijające percepcje słuchową, słuchu fonematycznego, gimnastyka narządów mowy na wesoło – propozycje dla rodziców do pracy z dzieckiem w domu.
Warunki współpracy:
- pomoce: laptop, rzutnik.
Interwencja profilaktyczna wobec uczniów eksperymentujących z substancjami psychoaktywnymi
Prowadzący: mgr Izabela Janaszek-Talacha – psycholog
Adresaci: rodzice, nauczyciele, uczniowie szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych
Czas trwania: procedura wymaga podejmowania działań w okresie około 3 miesięcy
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- udzielenie wsparcia i pomocy uczniowi i jego rodzicom,
- zapobieganie problemom związanym z używanie substancji psychoaktywnych poprzez konsekwentne stosowanie procedury interwencji,
Zakres treściowy:
- diagnoza sytuacji i zaplanowania adekwatnych działań: rozmowa z uczniem, rozmowa z rodzicami ucznia, współpraca z wychowawcą,
- motywowanie ucznia do uczestniczenia w działaniach interwencyjnych, opartych o stanowisko szkoły (oczekiwanie zaprzestania używania),
- zawarcie kontrakty w celu motywowania ucznia do zmiany zachowania,
- monitorowanie kontraktu, mające na celu wspieranie zmian w zachowaniu ucznia.
Warunki współpracy:
- realizacja procedury interwencji profilaktycznej wymaga ścisłej współpracy rodziców, szkoły i ucznia.
Szkoła i rodzice wobec zagrożeń substancjami psychoaktywnymi (zajęcia warsztatowe)
Prowadzący: mgr Izabela Janaszek-Talacha – psycholog
Adresaci: rodzice, wychowawcy uczniów klas V – VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych
Czas trwania: 2 spotkania x 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele i zakres treściowy:
- nawiązanie przez wychowawcę efektywnej współpracy, umożliwiającej zgodne działanie szkoły i domu oraz wzmacnianie ochrony uczniów w okresie dojrzewania praz zagrożeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych,
- przekazanie rodzicom wiedzy na temat prawidłowości psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem i rozwojem autonomii nastolatków; wpływu i roli rodziny w okresie dojrzewania; rodzajów środków psychoaktywnych używanych w środowiskach młodzieżowych,
- podniesienie kompetencji rodziców w zakresie rozpoznawania symptomów używania substancji psychoaktywnych przez dzieci; asertywność rodziców, wyznaczanie w rodzinie jasnych granic; wspólnego wypracowania procedur z dzieckiem i zaplanowania współpracy.
Warunki współpracy:
- zajęcia warsztatowe z udziałem i pracą wychowawcy; metody interaktywne.
Rodzicu, pomóż swojemu dziecku wybrać zawód – wykład
Adresaci: rodzice uczniów klas VIII
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Miejsce realizacji: szkoła
Cele i zakres treściowy:
- uświadomienie istoty zainteresowań i predyspozycji dzieci w wyborze ścieżki zawodowej,
- przedstawienie warunków niezbędnych do uzyskania określonych kwalifikacji,
- wskazanie przeciwwskazań zdrowotnych w wyborze zawodu,
- wskazanie istoty wsparcia emocjonalnego i bazowania na zasobach i mocnych stronach dziecka,
- uświadomienie istoty akceptacji decyzji dziecka.
Niezbędne materiały: pomoce: laptop i rzutnik.
Prowadzący: Anna Żądełek- logopeda, doradca zawodowy
Bajki, internet i moje dziecko – zajęcia dla przyszłych rodziców
Adresaci: przyszli rodzice
Cele: wyposażenie przyszłych rodziców w wiedzę dotyczącą wczesnej profilaktyki; postaramy się postaramy się poszukać odpowiedzi na pytania:
- Ile bajek może oglądać małe dziecko?
- Czy telewizja i internet wpływają na sen?
- Dlaczego nie karmić dzieci przy bajkach i czy reklamy i media mają wpływ na powstawanie otyłości u dzieci?
- Czy mózg dzieci sieci jest inny?
- Więzi rodzinne a media elektroniczne- czy mają coś ze sobą wspólnego?
- Jakie znamy konsekwencje obecności mediów w życiu dziecka?
Czas trwania zajęć: jednorazowe 1,5 godzinne spotkanie
Miejsce realizacji: szkoły rodzenia
Prowadzący: mgr Emilia Klimiuk – psycholog
Pobaw się ze mną – warsztaty dla rodziców i dzieci w wieku żłobkowym
Adresaci: rodzice i dzieci w wieku żłobkowym
Czas trwania: Cykl 3 zajęć po 30-45 minut w zależności od możliwości psychofizycznych dzieci.
Miejsce realizacji: żłobek
Cele i zakres treściowy:
- Kształtowanie świadomości wśród rodziców istoty zabaw wspierających rozwój integracji sensorycznej w warunkach domowych w oparciu o stymulację przedsionkową, proprioceptywną, dotykową, słuchową.
- Budowanie pozytywnych relacji rodzic – dziecko.
- Wyjaśnianie rodzicom celu każdej z podjętych zabaw i jej wpływu na rozwój integracji sensorycznej.
Niezbędne materiały: folia ochronna na podłogę, dostęp do stolików dla dzieci i rodziców.
Prowadzący: Anna Żądełek- logopeda, terapeuta intgracji sensorycznej, Justyna Goławska- psycholog, terapeuta integracji sensorycznej
Profilaktyka logopedyczna od okresu prenatalnego do okresu wczesnodziecięcego – wykład z elementami warsztatu
Adresaci: kobiety w ciąży i rodzice w wieku wczesnodziecięcym
Czas trwania: 1 godzina zegarowa
Miejsce realizacji: szkoła rodzenia, gabinety organizujące warsztaty dla kobiet w ciąży.
Cele i zakres treściowy:
- niedopuszczenie do pojawienia się zaburzeń mowy,
- uświadomienie istoty odpowiedniej pielęgnacji oraz odpowiedniej stymulacji w rozwoju mowy dziecka,
- kształtowanie świadomości na temat istoty karmienia, wyboru smoczka, rozszerzania diety,
odpowiedniego toru oddychania oraz wpływu wysokich technologii na rozwój dziecka.
Prowadzący: Anna Żądełek- neurologopeda
Zajęcia Weroniki Sherborne
Adresaci: zajęcia skierowane są do rodziców wraz z dziećmi w wieku 1-3 lata
Czas trwania: 60 minut
Liczebność grupy: 8 rodziców wraz z dziećmi
Termin: Zajęcia cykliczne/ jeden cykl zajęć składa się z 4 spotkań raz w tygodniu. Pierwszy cykl planowany jest w listopadzie po zebraniu grupy, drugi w lutym. Zajęcia w godzinach popołudniowych.
Miejsce realizacji: PPP w Łukowie
Metoda Weroniki Sherborne: Celem tej metody jest stymulowanie rozwoju dziecka pod względem fizycznym i osobowościowym wykorzystując dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do kształtowania świadomości samego siebie i pogłębiania kontaktu z bliskimi. Stosowanie tej metody rozwija schemat ciała, czucie głębokie, orientację w przestrzeni, pozwala nawiązać kontakt wzrokowy i emocjonalny z bliskimi oraz innymi dziećmi. Dzięki ćwiczeniom dziecko zyskuje poczucie bezpieczeństwa, odkrywa własne możliwości, uczy się współdziałania w grupie. Ruch jest zabawą, która daje przeżycie radości i dzielenia jej z innymi, co jest bardzo ważne w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
Prowadzący: mgr Joanna Mucha – fizjoterapeuta i terapeuta Integracji Sensorycznej i metody Weroniki Sherborne