Poniżej nasza oferta zajęć dla nauczycieli.
Klikając w tytuł wyświetlisz szczegóły zajęć.
Header text
Jak pracować z uczniem z ADHD (wykład z elementami warsztatu)
Prowadzący: mgr Agnieszka Kubiak – psycholog, mgr Joanna Cąkała – psycholog
Adresaci: nauczyciele klasa I – VI
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- uporządkowanie i poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat dokuczania,
- wypracowanie pomocnych strategii w zapobieganiu zjawisku dokuczania,
- opracowanie strategii interwencji, gdy dokuczanie już ma miejsce.
Zakres treściowy:
- czy ADHD istnieje naprawdę i na czym polega to zaburzenie,
- z jakimi trudnościami zmaga się uczeń z nadpobudliwością psychoruchową w szkole,
- co pomaga – strategie wspierające ucznia i nauczyciela w toku lekcji,
- co w indywidualnym programie terapeutycznym można zaproponować uczniowi, aby w jego funkcjonowaniu następowała systematyczna poprawa.
Warunki współpracy:
- sala, w której jest możliwość ustawienia krzeseł w kręgu,
- sprzęt do wyświetlenia prezentacji multimedialnej.
Jak radzić sobie z dokuczaniem w klasie ? (wykład z elementami warsztatu)
Prowadzący: mgr Agnieszka Kubiak – psycholog, mgr Joanna Cąkała – psycholog
Adresaci: nauczyciele klasa I – VI
Czas trwania: 2-3 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- uporządkowanie i poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat dokuczania,
- wypracowanie pomocnych strategii w zapobieganiu zjawisku dokuczania,
- opracowanie strategii interwencji, gdy dokuczanie już ma miejsce.
Zakres treściowy:
- czym jest dokuczanie,
- charakterystyka grup osób biorących udział w tym zjawisku: sprawcy, ofiary i świadkowie,
- czynniki chroniące przed dokuczaniem i budowanie zdrowej atmosfery w klasie,
- jak rozmawiać z uczniami, gdy problem dokuczania istnieje; Metoda Wspólnej Sprawy.
Warunki współpracy:
- sala, w której jest możliwość ustawienia krzeseł w kręgu,
- sprzęt do wyświetlenia prezentacji multimedialnej.
Interwencja profilaktyczna wobec uczniów eksperymentujących z substancjami psychoaktywnymi
Prowadzący: mgr Izabela Janaszek-Talacha – psycholog
Adresaci: nauczyciele, rodzice, uczniowie szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych
Czas trwania: procedura wymaga podejmowania działań w okresie około 3 miesięcy
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- udzielenie wsparcia i pomocy uczniowi i jego rodzicom,
- zapobieganie problemom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych poprzez konsekwentne stosowanie procedury interwencji,
Zakres treściowy:
- diagnoza sytuacji i zaplanowania adekwatnych działań: rozmowa z uczniem, rozmowa z rodzicami ucznia, współpraca z wychowawcą,
- motywowanie ucznia do uczestniczenia w działaniach interwencyjnych, opartych o stanowisko szkoły (oczekiwanie zaprzestania używania),
- zawarcie kontraktu w celu motywowania ucznia do zmiany zachowania,
- monitorowanie kontraktu, mające na celu wspieranie zmian w zachowaniu ucznia.
Warunki współpracy:
- realizacja procedury interwencji profilaktycznej wymaga ścisłej współpracy rodziców, szkoły i ucznia.
Szkoła i rodzice wobec zagrożeń substancjami psychoaktywnymi (zajęcia warsztatowe)
Prowadzący: mgr Izabela Janaszek-Talacha – psycholog
Adresaci: wychowawcy uczniów klas V – VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, rodzice
Czas trwania: 2 spotkania x 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele i zakres treściowy:
- nawiązanie przez wychowawcę efektywnej współpracy, umożliwiającej zgodne działanie szkoły i domu oraz wzmacnianie ochrony uczniów w okresie dojrzewania przed zagrożeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych,
- przekazanie rodzicom wiedzy na temat prawidłowości psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem i rozwojem autonomii nastolatków; wpływu i roli rodziny w okresie dojrzewania; rodzajów środków psychoaktywnych używanych w środowiskach młodzieżowych,
- podniesienie kompetencji rodziców w zakresie rozpoznawania symptomów używania substancji psychoaktywnych przez dzieci; asertywność rodziców, wyznaczanie w rodzinie jasnych granic; wspólnego wypracowania procedur z dzieckiem i zaplanowania współpracy.
Warunki współpracy:
- zajęcia warsztatowe z udziałem i pracą wychowawcy; metody interaktywne.
Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach (wykład)
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – dyrektor PPP w Łukowie, mgr Zofia Skrzymowska – logopeda, psychoprofilaktyk
Adresaci: rady pedagogiczne szkół
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Złość. Czym jest i jak sobie z nią radzić ? (zajęcia warsztatowe)
Prowadzący: mgr Joanna Cąkała – psycholog
Adresaci: nauczyciele młodszych grup przedszkolnych
Czas trwania: 3 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: przedszkole
Cele i zakres treściowy:
- poznanie rozwoju emocjonalnego przedszkolaka,
- czy kara jest skuteczna,
- sposoby radzenia sobie ze złością.
Rozwój komunikacji językowej w autyzmie (wykład z elementami warsztatu)
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – logopeda
Adresaci: nauczyciele, specjaliści pracujący z osobami z autyzmem
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele i zakres treściowy:
- omówienie etapów rozwoju komunikacji,
- charakterystyka mowy w autyzmie,
- wskazówki – jak kształtować sprawności komunikacyjne dzieci z autyzmem.
Warunki współpracy:
- laptop, rzutnik, głośniki.
Wokół autyzmu. Jak pomóc osobom z autyzmem. Jak pracować z osobami z autyzmem (wykład z elementami warsztatu)
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – logopeda
mgr Iwona Połeć – pedagog
Adresaci: nauczyciele, specjaliści pracujący z osobami z autyzmem
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- poszerzenie wiedzy na temat autyzmu i strategii postępowania wobec osób z autyzmem.
Zakres treściowy:
- objawy diagnostyczne dla autyzmu,
- różnicowanie autyzmu z innymi zaburzeniami,
- wpływ problemów z funkcjami wykonawczymi i zaburzeń integracji sensorycznej na funkcjonowanie osoby z autyzmem,
- trudności językowe i komunikacyjne u osób z autyzmem,
- teorie dotyczące spektrum zaburzeń autystycznych,
- metody terapeutyczne i strategie pomocne w pracy z osobami z autyzmem,
- kształtowanie umiejętności metodą Małych Kroków,
- stosowanie różnych rodzajów podpowiedzi,
- rodzaje wzmocnień i rodzaje ich podawania,
- katalog interesujących publikacji i filmów nt. zaburzeń autystycznych.
Warunki współpracy:
- laptop, rzutnik, głośniki, papier ksero, długopisy.
Co mi pomaga w szkole ? Sposoby pracy z uczniem z zespołem Aspergera (wykład)
Prowadzący: mgr Iwona Połeć – pedagog
Adresaci: nauczyciele
Czas trwania: 2 godziny zegarowe (wykład)
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- poszerzenie wiedzy nt. zespołu Aspergera,
- trudności w nauce poszczególnych przedmiotów szkolnych u uczniów z zespołem Aspergera,
- strategie ułatwiające funkcjonowanie ucznia z zespołem Aspergera w szkole.
Zakres treściowy:
- kryteria diagnostyczne dla zespołu Aspergera,
- wpływ problemów z funkcjami wykonawczymi i zaburzeń integracji sensorycznej na funkcjonowanie ucznia z zespołem Aspergera w szkole,
- trudności komunikacyjne i językowe oraz problemy z rozumienie poleceń u ucznia z zespołem Aspergera,
- trudności w nauce poszczególnych przedmiotów szkolnych u ucznia z zespołem Aspergera,
- sposoby wsparcia ucznia na lekcji,
- zasady dotyczące zadawania prac domowych.
Warunki współpracy:
- laptop i projektor.
Kiedy dziecko nie mówi. Jak pracować z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym (wykład z elementami warsztatu)
Prowadzący: mgr Agnieszka Kubiak – psycholog,
mgr Emilia Klimiuk – psycholog
Adresaci: spotkanie przeznaczone jest dla wszystkich pracowników placówki: przedszkola/szkoły, do której uczęszcza dziecko z diagnozą lub podejrzeniem mutyzmu wybiórczego (pracownicy pedagogiczni oraz pracownicy obsługi i administracji). W spotkaniu uczestniczą również rodzice dziecka z mutyzmem wybiórczym.
Czas trwania: 3 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- zdobycie wiedzy na temat charakterystyki zaburzenia lękowego jakim jest mutyzm wybiórczy,
- wzrost świadomości dotyczącej ewentualnych czynników podtrzymujących niemówienie występujących w domu lub środowisku szkolnym,
- zwiększenie gotowości do współpracy pomiędzy placówką a rodziną dziecka z mutyzmem wybiórczym,
- wzrost wiedzy na temat etapów terapii mutyzmu wybiórczego.
Zakres treściowy:
- czym jest mutyzm wybiórczy – opis zaburzenia,
- mechanizm powstawania mutyzmu wybiórczego,
- charakterystyka funkcjonowania osób z mutyzmem wybiórczym,
- przygotowanie gruntu do terapii, analiza czynników podtrzymujących,
- omówienie modelu swobodnego mówienia,
- metody i techniki terapii MW: metoda 5 sekund, metoda trójkąta, sliding in nieformalny, sliding in formalny, modelowanie,
- generalizacja mowy,
- możliwe błędy w terapii mutyzmu wybiórczego.
Warunki współpracy:
- sprzęt do wyświetlenia prezentacji multimedialnej.