Poradnia orzeka o potrzebie :
- wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole);
- kształcenie specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
- niesłyszących i słabosłyszących
- niewidomych i słabowidzących
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
- z niepełnosprawnością sprzężoną
- z niepełnosprawnością sprzężoną
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- niedostosowanych społecznie
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży (od 3 do 25 roku życia) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
- indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły
Poradnia opiniuje w sprawach:
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
- gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej;
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu;
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej;
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
- przyjęcie kandydata z indywidualnym problemem zdrowotnym do klasy I szkoły ponadgimnazjalnej;
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
Dokumentacja wymagana do podjęcia badań w poradni w sprawie:
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
1. Wniosek rodziców lub prawnych opiekunów o badanie dziecka
2. Wniosek rodziców lub prawnych opiekunów o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
3. Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców, specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka
4. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka
5. Dokumentacja z przebiegu specjalistycznego leczenia
KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
1. Wniosek rodziców lub prawnych opiekunów o badanie ucznia
2. Wniosek rodziców do Zespołu Orzekającego o wydanie orzeczenia
3. Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców, specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka / ucznia
4. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka /ucznia
5. Dokumentacja z przebiegu specjalistycznego leczenia
ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH
1. Wniosek rodziców lub prawnych opiekunów o badanie ucznia
2. Wniosek rodziców do Zespołu Orzekającego o wydanie orzeczenia
3. Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców, specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka
4. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka
5. Dokumentacja z przebiegu specjalistycznego leczenia
INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA
1. Wniosek rodziców lub prawnych opiekunów o badanie dziecka / ucznia
2. Wniosek rodziców do Zespołu Orzekającego o wydanie orzeczenia
3. Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców, specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka / ucznia
4. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka / ucznia
5. Kserokopie kart leczenia specjalistycznego.
6. W przypadku dziecka słabowidzącego należy złożyć druk badania okulistycznego
TRUDNOŚCI SZKOLNYCH I WYCHOWAWCZYCH
1. Wniosek rodziców lub prawnych opiekunów o badanie ucznia
2. Wniosek dyrektora przedszkola / szkoły o przeprowadzenie diagnozy
3. Badanie pediatryczne
4. Wytwory pracy ucznia (zeszyty, prace plastyczne)
5. Opinia Rady Pedagogicznej w przypadku gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych
DALSZEGO KIERUNKU KSZTAŁCENIA W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
1. Wniosek rodziców lub prawnych opiekunów o badanie ucznia
2. Wniosek dyrektora przedszkola / szkoły o przeprowadzenie diagnozy
3. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia
4. Kserokopie kart leczenia specjalistycznego