Poradnia orzeka o potrzebie :
- wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole),
- kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży (od 3 do 25 r.ż.) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- niesłyszących i słabosłyszących
- niewidomych i słabowidzących,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnością sprzężoną,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie,
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży (od 3 do 25 r.ż.) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
- indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
Poradnia opiniuje w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
- gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej,
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- objęcia dziecka/ucznia odpowiednio zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo zindywidualizowaną ścieżką kształcenia,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- zezwolenia na zatrudnianie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
- przyjęcia ucznia szkoły podstawowej do oddziału przysposabiającego do pracy,
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z indywidualnym problemem zdrowotnym do klasy I szkoły ponadpodstawowej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- innych związanych z kształceniem i wychowaniem dziecka.
DOKUMENTACJA WYMAGANA DO PODJĘCIA BADAŃ W PORADNI W SPRAWIE:
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
- Wniosek rodziców o badanie dziecka – (wzór 1)
- Wniosek rodziców o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju – (wzór 2)
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka – (wzór 4)
- Dokumentacja z przebiegu specjalistycznego leczenia
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych realizowanych w innej placówce (jeżeli były wykonywane i są aktualne)
- Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców, specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka (w przypadku, gdy dziecko uczęszcza do żłobka lub przedszkola) – (wzór 8)
KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
- Wniosek rodziców o badanie dziecka/ ucznia – (wzór 1)
- Wniosek rodziców do Zespołu Orzekającego o wydanie orzeczenia – (wzór 2)
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka /ucznia – (wzór 4)
- Dokumentacja z przebiegu specjalistycznego leczenia
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych realizowanych w innej placówce (jeżeli były wykonywane i są aktualne)
- Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców, specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka / ucznia (w przypadku, gdy uczęszcza do przedszkola/ szkoły) – (wzór 8)
- Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania (w przypadku, gdy dziecko/ uczeń realizuje już kształcenie specjalne)
UWAGA:
- W przypadku dziecka słabowidzącego należy dodatkowo złożyć wypełniony druk badania okulistycznego – (wzór 6)
ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH
- Wniosek rodziców o badanie dziecka/ ucznia – (wzór 1)
- Wniosek rodziców do Zespołu Orzekającego o wydanie orzeczenia – (wzór 2)
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka (w zaświadczeniu lekarz określa indywidualną lub grupową formę realizacji zajęć) – (wzór 4)
- Dokumentacja z przebiegu specjalistycznego leczenia.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych realizowanych w innej placówce (jeżeli były wykonywane i są aktualne)
- Opinia nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (w przypadku, gdy dziecko/ uczeń realizuje już zajęcia) – (wzór 13)
- Okresowa ocena funkcjonowania
INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA
- Wniosek rodziców o badanie dziecka / ucznia – (wzór 1)
- Wniosek rodziców do Zespołu Orzekającego o wydanie orzeczenia – (wzór 2)
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka / ucznia – (wzór 4)
- Kserokopie kart leczenia specjalistycznego.
- Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców, specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka / ucznia – (wzór 8)
UWAGA:
- W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe należy dodatkowo złożyć zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia wydane przez lekarza medycyny pracy – (wzór nr 5)
TRUDNOŚCI SZKOLNYCH I WYCHOWAWCZYCH
- Wniosek rodziców o badanie dziecka / ucznia – (wzór 1)
- Badanie pediatryczne – (wzór 3)
- Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców, specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka / ucznia – (wzór 8)
- Wytwory pracy ucznia (zeszyty, prace plastyczne) – opinia
UWAGA:
- W przypadku, gdy uczeń kierowany jest do poradni przez szkołę należy dodatkowo złożyć Wniosek dyrektora przedszkola / szkoły o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka/ucznia – (wzór 7)
ZINDYWIDUALIZOWANEJ ŚCIEŻKI KSZTAŁCENIA
- Wniosek rodziców o badanie dziecka / ucznia – (wzór 1)
- Opinia o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej – (wzór 11)
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia – (wzór 12)
UWAGA:
- W przypadku, gdy uczeń kierowany jest do poradni przez szkołę należy dodatkowo złożyć Wniosek dyrektora przedszkola / szkoły o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka/ucznia – (wzór 7)
SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ
- Wniosek rodziców o badanie ucznia – (wzór 1)
- Badanie pediatryczne – (wzór 3)
- Opinia dotycząca ucznia szkoły podstawowej z trudnościami w czytaniu, pisaniu lub liczeniu – (wzór 10)
- Wytwory pracy ucznia (zeszyty, prace plastyczne)
UWAGA:
- W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej z trudnościami w czytaniu, pisaniu lub liczeniu należy dołączyć Opinię Rady Pedagogicznej – (wzór 9)
DALSZEGO KIERUNKU KSZTAŁCENIA W SZKOLE PONADPODSTAWOWEJ
- Wniosek rodziców o badanie ucznia – (wzór 1)
- Zaświadczenie lekarza medycyny pracy potwierdzające możliwość kształcenia w zawodzie (w przypadku wyboru szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe)
- Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców i specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka – (wzór 8)
- Kserokopie świadectwa szkolnego
UWAGA:
- W przypadku ubiegania się o opinię w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej należy dołączyć kserokopie dokumentacji medycznej uwzględniającej problem zdrowotny.
ODROCZENIA ROZPOCZĘCIA SPEŁNIANIA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO LUB WCZEŚNIEJSZEGO PRZYJĘCIA DO SZKOŁY
- Wniosek rodziców o badanie dziecka – (wzór 1)
- Badanie pediatryczne – (wzór 3)
- Opinia zespołu nauczycieli, wychowawców i specjalistów o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka – (wzór 8)
- Arkusz oceny gotowości szkolnej (w przypadku dzieci realizujących klasę 0)
INDYWIDUALNY PROGRAM LUB TOK NAUKI