STANDARDY PRACY REALIZOWANEJ PRZEZ PRACOWNIKÓW PPP w ŁUKOWIE W SZKOŁACH i PLACÓWKACH
Opracowano na podstawie:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. z późn. zm. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
CEL OPRACOWANIA :
- podniesienie jakości współpracy: jej skuteczności, terminowości, sposobu dokumentowania,
- dobry przepływ informacji między Poradnią a szkołami, przedszkolami i placówkami,
- zwiększenie jasności i przejrzystości działania na rzecz szkół, przedszkoli i placówek,
- optymalne planowanie pracy.
ZE WZGLĘDU NA RODZAJ I FORMĘ, PRACĘ W TERENIE DZIELIMY NA:
- Działania konsultacyjne – zapoznanie się z problemem, zbieranie informacji ważnych dla rozwiązania problemu i omówienie wybranych strategii postępowania w celu jego rozwiązania
- Działania diagnostyczne: badanie przesiewowe – skrócone badanie w celu wychwycenia problemu do pełnej diagnozy, badanie diagnostyczne – pełne badanie w celu zaplanowania dalszego działania, o ile nie ma możliwości dokonania badania w warunkach Poradni
- Działania interwencyjne – postdiagnostyczne, zaplanowane działania wobec rozpoznanego problemu, mogą mieć następującą formę
- pracy z klasą,
- pracy z radą pedagogiczną,
- rozmowy z nauczycielami, rodzicami, dziećmi,
- inicjowania współdziałania z różnymi instytucjami wspierającymi, działającymi na rzecz dzieci i młodzieży, szkół i placówek.
- Działania profilaktyczne: informacyjne, edukacyjne – znajdujące się w ofercie poradni lub współorganizowane ze szkołą/ przedszkolem/ placówką.
- Odpowiadamy na złożone zapotrzebowanie jedynie w przypadkach, gdy dany rodzaj zajęć nie może być zrealizowany w ramach zadań przypisanych specjalistom pracującym w przedszkolach, szkołach lub placówkach.
- Działania edukacyjno-doradcze – realizowane we współpracy ze szkolnym doradcą zawodowym.
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI DZIAŁAŃ W TERENIE:
- Pisemne zapotrzebowanie złożone przez dyrektora szkoły/przedszkola na co najmniej miesiąc przed terminem realizacji (z wyjątkiem zapotrzebowania na działania interwencyjne i konsultacyjne). Wzór druku zapotrzebowania znajduje się w zakładce DRUKI na stronie www.poradnia.lukow.pl/druki-do-pobrania/
- Zapotrzebowania na realizację w terenie zaplanowanych działań informacyjno-edukacyjnych oraz edukacyjno-doradczych przyjmujemy w I semestrze roku szkolnego.
- W przypadku wszystkich zgłoszonych do realizacji działań niezbędny jest osobisty lub telefoniczny kontakt pracownika Poradni z osobą zgłaszającą zapotrzebowanie w celu określenia celów operacyjnych, a następnie omówienia kontraktu dotyczącego warunków realizacji założonego celu oraz precyzującego:
- rodzaj pracy, np. wykład, warsztat, prelekcja,
- cele operacyjne,
- liczebność grupy,
- czas i warunki zajęć,
- materiały potrzebne do realizacji,
- zasady pracy w grupie – współodpowiedzialność nauczycieli za dyscyplinę,
- udział osób niezbędnych do realizacji celu (obecność wychowawcy, nauczycieli).
- Szkoła/ przedszkole/ placówka zapewnia odpowiednie warunki do realizacji zadania: obecność rodziców pożądana w zależności od rodzaju działania, wskazany jest udział rodziców przy badaniu diagnostycznym (z wyjątkiem badań przesiewowych). Szkoła/przedszkole powinna uzyskać zgodę rodziców na udział dzieci w zajęciach realizowanych przez pracowników poradni.
- Szkoła/przedszkole potwierdza aktualność zapotrzebowania na 2 dni przed umówionym terminem
- Po badaniu diagnostycznym pisemną informację przekazuje się szkole/placówce jedynie na pisemny wniosek rodziców badanego ucznia, informację ustną przekazuje się wg zapotrzebowania szkoły/placówki.
- Realizator dokumentuje działanie we wskazanej przez szkołę/placówkę formie dokumentacji (w dzienniku lekcyjnym, zeszycie kontaktów z Poradnią).
- Po zakończeniu działania realizatorzy przedstawiają dyrektorowi Poradni raport z działania zawierający wszystkie elementy programowe i ewaluację; w ciągu 2 tygodni.
UWAGA: Poradnia nie wystawia pisemnych potwierdzeń realizacji zadań własnychna terenie szkół i placówek. Potwierdzenie współpracy dotyczy tylko zadań realizowanych wspólnie: współrealizowania projektów, programów profilaktycznych, edukacyjnych czy wspólnych przedsięwzięć na rzecz dzieci i młodzieży.
opr. mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska do użytku wewnętrznego PPP w Łukowie.
