STANDARDY PRACY REALIZOWANEJ PRZEZ PRACOWNIKÓW PPP w ŁUKOWIE W SZKOŁACH i PLACÓWKACH
Opracowano na podstawie:
- Rozporządzenia MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
CEL OPRACOWANIA :
- podniesienie jakości współpracy: jej skuteczności, terminowości, sposobu dokumentowania,
- dobry przepływ informacji między Poradnią a szkołami i placówkami,
- zwiększenie jasności i przejrzystości działania na rzecz szkół i placówek,
- optymalne planowanie pracy.
ZE WZGLĘDU NA RODZAJ I FORMĘ, PRACĘ W TERENIE DZIELIMY NA:
- Działania konsultacyjne – zapoznanie się z problemem, zbieranie informacji ważnych dla rozwiązania problemu i omówienie wybranych strategii postępowania w celu jego rozwiązania.
- Działania diagnostyczne: badanie przesiewowe – skrócone badanie w celu wychwycenia problemu do pełnej diagnozy, badanie diagnostyczne – pełne badanie w celu zaplanowania dalszego działania, o ile nie ma możliwości dokonania badania w warunkach Poradni.
- Działania interwencyjne – postdiagnostyczne, zaplanowane działania wobec rozpoznanego problemu, mogą mieć następującą formę:
- pracy z klasą,
- pracy z radą pedagogiczną,
- rozmowy z nauczycielami, rodzicami, dziećmi,
- inicjowania współdziałania z różnymi instytucjami wspierającymi, działającymi na rzecz dzieci i młodzieży, szkół i placówek.
- Działania profilaktyczne: informacyjne, edukacyjne.
- Działania edukacyjno-doradcze.
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI DZIAŁAŃ W TERENIE:
- Pisemne zapotrzebowanie złożone przez dyrektora szkoły/przedszkola na co najmniej miesiąc przed terminem realizacji (z wyjątkiem zapotrzebowania na działania interwencyjne i konsultacyjne).
- W zapotrzebowaniu należy określić:
- rodzaj działania i jego formę,
- cel główny – czemu ma służyć świadczona pomoc,
- temat (w zależności od rodzaju zajęć),
- rodzaj odbiorców,
- oczekiwany termin realizacji i określone ramy czasowe,
- w przypadku zapotrzebowania na działania profilaktyczno-edukacyjne konieczne jest rozpoznanie (wstępna diagnoza określająca skalę problemu, postawy i doświadczenia uczniów, rodziców i nauczycieli w danym obszarze), za które jest odpowiedzialna osoba zgłaszająca zapotrzebowanie,
- w przypadku zapotrzebowania na działania diagnostyczne należy przygotować listy imienne uczniów ze zgodą rodziców na badania. Jednorazowo badaniami przesiewowymi można objąć 1 klasę, badaniami logopedycznymi do 15 dzieci.
- W przypadku działań edukacyjnych niezbędny jest osobisty lub telefoniczny kontakt pracownika Poradni z osobą zgłaszającą zapotrzebowanie w celu określenia celów operacyjnych, a następnie omówienia kontraktu dotyczącego warunków realizacji założonego celu oraz precyzującego:
- rodzaj pracy, np. wykład, warsztat, prelekcja,
- cele operacyjne,
- liczebność grupy,
- czas i warunki zajęć,
- materiały potrzebne do realizacji,
- zasady pracy w grupie – współodpowiedzialność nauczycieli za dyscyplinę,
- udział osób niezbędnych do realizacji celu (obecność wychowawcy, nauczycieli).
- Realizatorzy przedstawiają dyrektorowi Poradni konspekt zajęć zawierający dane dotyczące: adresatów działania, terminu, miejsca oraz cele, treści, sposób ewaluacji.
- Szkoła/placówka zapewnia odpowiednie warunki do realizacji zadania: obecność rodziców pożądana w zależności od rodzaju działania, konieczny jest udział rodziców przy badaniu diagnostycznym (z wyjątkiem badań przesiewowych). Szkoła/przedszkole powinna uzyskać zgodę rodziców na udział dzieci w programie edukacyjnym lub badaniu.
- Szkoła/przedszkole potwierdza aktualność zapotrzebowania na 2 dni przed umówionym terminem.
- Po badaniu diagnostycznym pisemną informację przekazuje się szkole/placówce jedynie na pisemny wniosek rodzic badanego ucznia, informację ustną przekazuje się wg zapotrzebowania szkoły/placówki.
- Realizator dokumentuje działanie we wskazanej przez szkołę/placówkę formie dokumentacji (w dzienniku lekcyjnym, zeszycie kontaktów z Poradnią).
- Po zakończeniu działania realizatorzy przedstawiają dyrektorowi Poradni raport z działania zawierający wszystkie elementy programowe i ewaluację; w ciągu 2 tygodni.
UWAGA: Poradnia nie wystawia pisemnych potwierdzeń realizacji zadań własnych na terenie szkół i placówek. Potwierdzenie współpracy dotyczy tylko zadań realizowanych wspólnie: współrealizowania projektów, programów profilaktycznych, edukacyjnych czy wspólnych przedsięwzięć na rzecz dzieci i młodzieży.
opr. mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska do użytku wewnętrznego PPP w Łukowie.