
Poniżej nasza oferta zajęć grupowych realizowany na terenie przedszkoli i szkół w rejonie działania poradni.
Klikając w tytuł wyświetlisz szczegóły zajęć.
ZAJĘCIA DLA DZIECI / UCZNIÓW
Podczas realizowanych zajęć wymagana jest bezwzględna obecność nauczyciela / specjalisty – pracowników szkoły/ przedszkola!!!
BĄDŹ KUMPLEM, NIE DOKUCZAJ (ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE) – zajęcia warsztatowe
Adresaci: uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- poszerzenie wiedzy uczniów na temat problemu dokuczania,
- większe poczucie sprawstwa i świadomość możliwości radzenia sobie z dokuczaniem zarówno przez osoby jej doświadczające, jak i w grupie świadków
- kształtowanie postawy empatii
Zakres treściowy:
- przedstawienie problemu dokuczania, konsekwencji takich zachowań
- sposoby radzenia sobie z dokuczaniem
- odpowiedzi na pytania: Czy dokuczanie może być zabawą? Kim jest dobry kumpel i jak się nim stać?
Warunki współpracy:
- obecność wychowawcy klasy podczas zajęć
- sala, w której jest możliwość ustawienia krzeseł w kręgu
- białe kartki A4, kredki, długopisy dla każdego ucznia
- sprzęt do wyświetlenia prezentacji multimedialnej
Prowadzący: mgr Joanna Cąkała – psycholog, mgr Agnieszka Kubiak – psycholog
PROFILAKTYKA TRUDNOŚCI EMOCJONALNYCH – ZAJĘCIA WARSZTATOWE
Adresaci: uczniowie klas IV – VIII szkoły podstawowej
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Miejsce realizacji: szkoła
Cele i zakres treściowy:
- uświadomienie uczniom, że nie ma emocji złych i dobrych
- poznanie sposobów radzenia sobie z uczuciami
- uświadomienie ważności pilnowania swoich granic
Warunki współpracy:
- obecność wychowawcy klasy podczas zajęć
- sala, w której jest możliwość ustawienia krzeseł w kręgu
- białe kartki A4, długopisy dla każdego ucznia
Prowadzący: mgr Joanna Cąkała – psycholog
PRZEMOC RÓWIEŚNICZA – CZYM JEST I JAK NA NIĄ REAGOWAĆ – zajęcia warsztatowe
Adresaci: uczniowie klas VI – VIII szkół podstawowych
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Miejsce realizacji: szkoła
Cel: Celem zajęć jest podniesienie wiedzy na temat zjawiska przemocy rówieśniczej w świecie
realnym i cyberprzemocy, reagowania i możliwości pomocy w sytuacji doznawania
przemocy ze strony rówieśników lub bycia jej świadkiem
Warunki współpracy: duże kartki papieru do pracy grupowej, flamastry
Prowadzący: mgr Renata Zielińska – psycholog
INTERWENCJA PROFILAKTYCZNA WOBEC UCZNIÓW EKSPERYMENTUJĄCYCH Z SUBSTANCJAMI PSYCHOAKTYWNYMI
Adresaci: uczniowie szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, nauczyciele, rodzice
Czas trwania: procedura wymaga podejmowania działań w okresie około 3 miesięcy
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- udzielenie wsparcia i pomocy uczniowi i jego rodzicom
- zapobieganie problemom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych poprzez konsekwentne stosowanie procedury interwencji
Zakres treściowy:
- diagnoza sytuacji i zaplanowania adekwatnych działań: rozmowa z uczniem, rozmowa z rodzicami ucznia, współpraca z wychowawcą
- motywowanie ucznia do uczestniczenia w działaniach interwencyjnych, oparte o stanowisko szkoły (oczekujące zaprzestania używania)
- zawarcie kontrakty w celu motywowania ucznia do zmiany zachowania
- monitorowanie kontraktu, mające na celu wspieranie zmian w zachowaniu ucznia
Warunki współpracy:
- realizacja procedury interwencji profilaktycznej wymaga ścisłej współpracy rodziców, szkoły i ucznia
Prowadzący: mgr Izabela Janaszek-Talacha – psycholog
MOJE ŻYCIE – MOJA WARTOŚĆ – warsztaty profilaktyczne
Adresaci: uczniowie klas VII– VIII szkół podstawowych i uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- ukazanie wartości, jaką jest życie
- zwiększenie świadomości siebie
- pobudzenie refleksji nad własnym życiem
- podniesienie poczucia wartości, samoakceptacja
- odkrywanie sensu i celu życia
- zapoznanie z zagrożeniami życia
Warunki współpracy: możliwość ustawienia krzeseł w kręgu
Prowadzący: mgr Joanna Cąkała – psycholog, mgr Emilia Klimiuk – psycholog
WYBIERAM ŚWIADOMIE – warsztaty zawodoznawcze
Adresaci: uczniowie klas VIII
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Miejsce realizacji: szkoła
Cele i zakres treściowy:
- pomoc w trafnym i świadomym wyborze ścieżki edukacyjno- zawodowej
- uświadomienie istoty poznania siebie oraz rynku pracy
- poznanie swoich słabych i mocnych stron
- uświadomienie istoty samodzielnego i przemyślanego wyboru ścieżki edukacyjno- zawodowej
Warunki współpracy:
- kartki do flipchartu, kredki, mazaki, gazety
Prowadzący: mgr Anna Żądełek- logopeda/doradca zawodowy, mgr Joanna Cąkała – psycholog
ZAJĘCIA DLA NAUCZYCIELI
SZKOŁA I RODZICE WOBEC ZAGROŻEŃ SUBSTANCJAMI PSYCHOAKTYWNYMI – zajęcia warsztatowe
Adresaci: wychowawcy uczniów klas V – VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych/ rodzice
Czas trwania: 2 spotkania x 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele i zakres treściowy:
- nawiązanie przez wychowawcę efektywnej współpracy, umożliwiającej zgodne działanie szkoły i domu oraz wzmacnianie ochrony uczniów w okresie dojrzewania przed zagrożeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych
- przekazanie rodzicom wiedzy na temat prawidłowości psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem i rozwojem autonomii nastolatków; wpływu i roli rodziny w okresie dojrzewania; rodzajów środków psychoaktywnych używanych w środowiskach młodzieżowych
- podniesienie kompetencji rodziców w zakresie rozpoznawania symptomów używania substancji psychoaktywnych przez dzieci; asertywność rodziców, wyznaczanie w rodzinie jasnych granic; wspólnego wypracowania procedur z dzieckiem i zaplanowania współpracy
Warunki współpracy:
- zajęcia warsztatowe z udziałem i pracą wychowawcy; metody interaktywne
Prowadzący: mgr Izabela Janaszek-Talacha – psycholog
ROZWÓJ KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ W AUTYZMIE – wykład z elementami warsztatu
Adresaci: nauczyciele, specjaliści pracujący z osobami z autyzmem
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: przedszkole
Cele i zakres treściowy:
- omówienie etapów rozwoju komunikacji
- charakterystyka mowy w autyzmie
- wskazówki – jak kształtować sprawności komunikacyjne dzieci z autyzmem
Warunki współpracy:
- laptop, rzutnik, głośniki
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – logopeda
WOKÓŁ AUTYZMU. JAK POMÓC OSOBOM Z AUTYZMEM. JAK PRACOWAĆ Z OSOBAMI Z AUTYZMEM – wykład z elementami warsztatu
Adresaci: nauczyciele, specjaliści pracujący z osobami z autyzmem
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele: poszerzenie wiedzy na temat autyzmu i strategii postępowania wobec osób z autyzmem
Zakres treściowy:
- objawy diagnostyczne dla autyzmu
- różnicowanie autyzmu z innymi zaburzeniami
- wpływ problemów z funkcjami wykonawczymi i zaburzeń integracji sensorycznej na funkcjonowanie osoby z autyzmem
- trudności językowe i komunikacyjne u osób z autyzmem
- teorie dotyczące spektrum zaburzeń autystycznych
- metody terapeutyczne i strategie pomocne w pracy z osobami z autyzmem
- kształtowanie umiejętności metodą Małych Kroków
- stosowanie różnych rodzajów podpowiedzi
- rodzaje wzmocnień i rodzaje ich podawania
- katalog interesujących publikacji i filmów nt. zaburzeń autystycznych
Warunki współpracy:
- laptop, rzutnik, głośniki, papier ksero, długopisy
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – logopeda, mgr Iwona Połeć – pedagog
CO MI POMAGA W SZKOLE ? SPOSOBY PRACY Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA – wykład
Adresaci: nauczyciele
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- poszerzenie wiedzy nt. zespołu Aspergera,
- trudności w nauce poszczególnych przedmiotów szkolnych u uczniów z zespołem Aspergera,
- strategie ułatwiające funkcjonowanie ucznia z zespołem Aspergera w szkole.
Zakres treściowy:
- kryteria diagnostyczne dla zespołu Aspergera,
- wpływ problemów z funkcjami wykonawczymi i zaburzeń integracji sensorycznej na funkcjonowanie ucznia z zespołem Aspergera w szkole,
- trudności komunikacyjne i językowe oraz problemy z rozumienie poleceń u ucznia z zespołem Aspergera,
- trudności w nauce poszczególnych przedmiotów szkolnych u ucznia z zespołem Aspergera,
- sposoby wsparcia ucznia na lekcji,
- zasady dotyczące zadawania prac domowych.
Warunki współpracy:
- laptop i projektor
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – logopeda, mgr Iwona Połeć – pedagog
KIEDY DZIECKO NIE MÓWI. JAK PRACOWAĆ Z DZIECKIEM Z MUTYZMEM WYBIÓRCZYM – wykład z elementami warsztatu
Adresaci: spotkanie przeznaczone jest dla wszystkich pracowników placówki: przedszkola/szkoły, do której uczęszcza dziecko z diagnozą lub podejrzeniem mutyzmu wybiórczego (pracownicy pedagogiczni oraz pracownicy obsługi i administracji). W spotkaniu uczestniczą również rodzice dziecka z mutyzmem wybiórczym
Czas trwania: 3 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: szkoła
Cele:
- zdobycie wiedzy na temat charakterystyki zaburzenia lękowego jakim jest mutyzm wybiórczy,
- wzrost świadomości dotyczącej ewentualnych czynników podtrzymujących niemówienie występujących w domu lub środowisku szkolnym
- zwiększenie gotowości do współpracy pomiędzy placówką a rodziną dziecka z mutyzmem wybiórczym
- wzrost wiedzy na temat etapów terapii mutyzmu wybiórczego
Zakres treściowy:
- czym jest mutyzm wybiórczy – opis zaburzenia
- mechanizm powstawania mutyzmu wybiórczego
- charakterystyka funkcjonowania osób z mutyzmem wybiórczym
- przygotowanie gruntu do terapii, analiza czynników podtrzymujących
- omówienie modelu swobodnego mówienia
- metody i techniki terapii MW: metoda 5 sekund, metoda trójkąta, sliding in nieformalny, sliding in formalny, modelowanie
- generalizacja mowy
- możliwe błędy w terapii mutyzmu wybiórczego
Warunki współpracy:
- sprzęt do wyświetlenia prezentacji multimedialnej
Prowadzący: mgr Agnieszka Kubiak – psycholog, mgr Emilia Klimiuk – psycholog
ZAJĘCIA DLA RODZICÓW
JAK WSPIERAĆ REGULACJĘ EMOCJI MAŁEGO DZIECKA – wykład
Adresaci: rodzice dzieci w wieku przedszkolnym
Czas trwania: ok. 1 godziny
Miejsce realizacji: przedszkole
Cele i zakres treściowy:
- zwiększenie świadomości rodziców nt. potrzeb rozwojowych małego dziecka oraz sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami i zachowaniami
- znaczenie rodziny w kształtowaniu się zdrowia emocjonalnego małego dziecka
Prowadzący: mgr Renata Zielińska – psycholog
JAK WSPIERAĆ DZIECI W ŚWIADOMYM I BEZPIECZNYM KORZYSTANIU Z NOWYCH TECHNOLOGII? – wykład
Adresaci: rodzice dzieci w wieku przedszkolnym
Czas trwania: ok. 1 godziny
Miejsce realizacji: przedszkole
Cele i zakres treściowy:
- zwiększenie świadomości rodziców nt. zagrożeń związanych z nadmiernym używaniem przez dzieci nowych technologii
- poznanie wpływu korzystania z technologii cyfrowych na rozwój dzieci i młodzieży
- możliwości rodziców w procesie wspierania dziecka w bezpiecznym korzystaniu z mediów
Prowadzący: mgr Renata Zielińska – psycholog
MAŁE DZIECKO ŹLE MÓWI – wykład
Adresaci: rodzice
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Miejsce realizacji: przedszkole
Cele i zakres treściowy:
- omówienie prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy
- diagnoza różnicowa najważniejszych zaburzeń mowy
- kierunki postępowania terapeutycznego
Niezbędne materiały: pomoce: laptop, rzutnik
Prowadzący: mgr Elżbieta Dejryng-Pogonowska – logopeda
RODZICU, POMÓŻ SWOJEMU DZIECKU WYBRAĆ ZAWÓD – wykład
Adresaci: rodzice uczniów klas VIII
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Miejsce realizacji: szkoła
Cele i zakres treściowy:
- uświadomienie istoty zainteresowań i predyspozycji dzieci w wyborze ścieżki zawodowej
- przedstawienie warunków niezbędnych do uzyskania określonych kwalifikacji
- wskazanie przeciwwskazań zdrowotnych w wyborze zawodu
- wskazanie istoty wsparcia emocjonalnego i bazowania na zasobach i mocnych stronach dziecka
- uświadomienie istoty akceptacji decyzji dziecka
Niezbędne materiały: pomoce: laptop i rzutnik
Prowadzący: mgr Anna Żądełek- logopeda, doradca zawodowy
BAJKI, INTERNET I MOJE DZIECKO – zajęcia dla przyszłych rodziców
Adresaci: przyszli rodzice
Cele: wyposażenie przyszłych rodziców w wiedzę dotyczącą wczesnej profilaktyki; postaramy się postaramy się poszukać odpowiedzi na pytania:
- Ile bajek może oglądać małe dziecko?
- Czy telewizja i internet wpływają na sen?
- Dlaczego nie karmić dzieci przy bajkach i czy reklamy i media mają wpływ na powstawanie otyłości u dzieci?
- Czy mózg dzieci sieci jest inny?
- Więzi rodzinne a media elektroniczne- czy mają coś ze sobą wspólnego?
- Jakie znamy konsekwencje obecności mediów w życiu dziecka?
Czas trwania zajęć: jednorazowe 1,5 godzinne spotkanie
Miejsce realizacji: szkoły rodzenia/ parafie
Prowadzący: mgr Emilia Klimiuk – psycholog, mgr Anna Żądełek – logopeda
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA OD OKRESU PRENATALNEGO DO OKRESU WCZESNODZIECIĘCEGO – wykład z elementami warsztatu
Adresaci: kobiety w ciąży i rodzice w wieku wczesnodziecięcym
Czas trwania: 1 godzina zegarowa
Miejsce realizacji: szkoła rodzenia/ parafie
Cele i zakres treściowy:
- niedopuszczenie do pojawienia się zaburzeń mowy
- uświadomienie istoty odpowiedniej pielęgnacji oraz odpowiedniej stymulacji w rozwoju mowy dziecka
- kształtowanie świadomości na temat istoty karmienia, wyboru smoczka, rozszerzania diety, odpowiedniego toru oddychania oraz wpływu wysokich technologii na rozwój dziecka
Prowadzący: mgr Anna Żądełek- neurologopeda
